Tekst alternatywnyTekst alternatywny

...Historia Auto Moto Klubu Gliwice zaczyna się po drugiej wojnie światowej. Wówczas to Gliwice stają się silnym ośrodkiem sportów motocyklowych w Polsce. Już w roku 1947 na terenie Kąpieliska Leśnego AZS organizuje pierwszy Rajd Obserwowany. W latach powojennych w Gliwicach działało dziewięć klubów sportowych, a przy siedmiu z nich działały sekcje motorowe. Były to: STAL GLIWICE, PKS GLIWICE, BUDOWLANI GLIWICE, PIAST GLIWICE, LPŻ GLIWICE, KOLEJARZ GLIWICE i AZS GLIWICE...

 

            Kluby te reprezentowali tacy zawodnicy i zawodniczki jak: Romana Młynarska, Maria Mazurkiewicz, Leon Jonasz, Ludwik Witruk, Jerzy Braun, Wojciech Ciążyński, Aleksander Leszczyński, Jerzy Muszyński, Wacław Wachal, Roman Żurawiecki, Bolesław Topolski, Jan Paluch, Józef Malinowski, Wacław Tarasek, Andrzej Hała, Andrzej Dubiel, Ryszard Welter. 

            W roku 1962 sekcje motorowe łączą się i od tego momentu zaczyna się historia Auto Moto Klubu Gliwice najpierw nieoficjalnie przy Komisarycznym Zarządzie. W 1963 roku zostaje opracowany i zatwierdzony statut oraz wybrany Zarząd, który przyjął oficjalną już nazwę AUTO MOTO KLUB GLIWICE. Pierwszym prezesem tegoż klubu zastaje AleksandrerSzajer. Od początku swojej działalności klub prowadzi warsztat usługowy motoryzacyjny świadczący usługi dla przedsiębiorców i osób prywatnych. Przy Klubie działają trzy sekcje rajdowa, którą reprezentują: Tarasek, Hała, Gielniewski, Dubiel, Góralczyk, Solarski, Lewandowski, Kanonik, Welter, motocrossową w skład, której wchodzą: Topolski, Brudek, Skarbiński, Kolarczyk, Maciejewski oraz wyścigów drogowych reprezentowana przez Witruka i Majchrowskiego. 

          W roku 1964 zawodnicy sekcji wyścigowej wzięli udział po raz pierwszy w I eliminacji Mistrzostw Polski, a byli to Witruk, Majchrowski i Brudek.

W roku 1967 Władysław Tarasek zdobył złoty medal w 6-cio dniówce. W roku 1968 dołączają kolejni zawodnicy: do sekcji rajdowej- Konsek, Stachel, Chodoba, Najwer i Warwas, do sekcji crossowej – Jeżek, Stachel, do sekcji wyścigowej: Nieczypurenko, Walczuch, Hennek, Skorupa. Mechanikiem klubowym został Karol Płonka. W latach sześćdziesiątych AMK Gliwice jest organizatorem wielu eliminacji do motocyklowych wyścigowych Mistrzostw Polski, imprez crossowych i rajdowych.

 

 

W roku 1970 AMK jest współorganizatorem III eliminacji do Rajdowych SamochodowychMistrzostwŚląska. W latach siedemdziesiątych w rajdach obserwowanych startują: Dubiel, Góralczyk, Łacisz,Pałczak, Leśków, Pawłowski, Comi, Mucha, Sobocik, Topolski, Polis. Wyścigi drogowe reprezentują: Hennek, Smerczek, Skrzypczyński, Skorupa, Walczuk, Nieczypurenko, Walczuch, Saliwka, Tekla, Przybyła, Rosłek, Smoliński, Gilner, Warzecha, Sokołowski, Maczkiewicz.

            W dniu 1.03.1978 roku powołano sekcję sportu samochodowego, którejkierownikiem został Marek Misky. Jako pierwszy tę sekcję reprezentował Henryk Pineles.

            Do roku 1980 Klub przechodził różne koleje losów, oprócz walki sportowej była walka o finanse, gdyż klub uzależniony był przede wszystkim od dotacji, która ograniczała rozwój działalności statutowej.

          W roku 1981 V-ce prezesem urzędującym został Janusz Kuske. Jako cel zasadniczy postawił sobie wypracowanie środków na działalność statutową.

          W kwietniu 1981 roku powstała pierwsza w Gliwicach giełda samochodowa, następnie w 1984 komis motoryzacyjny, a w 1986 pierwszy sklep motoryzacyjny.

            W miarę rozwijania działalności gospodarczej i następuje rozwój działalności statutowej. W latach osiemdziesiątych nadal działają trzy sekcje: wyścigów drogowych: Nieczypurenko, Kurgan, Waruszewski, Sokołowski, Haczkiewicz, Lech, Płonka Jan, Rakowski, Koloszek, Przybyłek, rajdów motocyklowych: Góralczyk, Sobocik, Gorczyński, Polis i Topolski W., Ballon, Grolik, rajdów samochodowych: Grzegorczyk, Banasik, Pineles. Początek lat dziewięćdziesiątych stanowi nieprzerwane pasmo sukcesów zawodników sekcji Wyścigów Drogowych: Artura Wajdy, Walerego Smolińskiego, Wojciecha Topolskiego, Andrzeja Lecha, Mirosława Wylęgały, AgrisaNeiji oraz IvoBlumfeldsa. Wśród juniorów ujawnia się talent Jarosława Leżaka. W „TRIAL-u” tytuły mistrzowskie zdobywali Bogusław Sięka, Adam Styła, Paweł Grochowski i Paweł Balaś. Po tytuł I Wicemistrza Polski Młodzików sięgnął Patryk Furman. Zawodnicy AMK Gliwice zwyciężali w Mistrzostwach Polski w „TRIAL” i Wyścigach Drogowych. Wygrali Otwarte Mistrzostwa Danii i trzykrotnie zdobyli Puchar Tatrzański.

            W 1991 roku Auto Moto Klub wzbogacił się o nową sekcję. Była nią zdobywająca coraz większą popularność na świecie dyscyplina cyklotrial, czyli jazda zręcznościowa na rowerze. Młodzi cykliści od pierwszych startów znajdowali się na najwyższych miejscach w Polsce. Indywidualnie tytuły mistrzowskie zdobywali: Patryk Furman, Marcin Frydrychowicz, Paweł Grochowski, Wojciech Hadyk, Adam Kurkowski, Paweł Leśków, Przemysław Ochman, Dawid Płonka, Piotr Sobczyk, Maciej Trybalski, Dawid Tomczyszyn, Rafał Tomczyszyn, Przemysław Wójciński. W kolejnych latach na topie wciąż znajdowali się zawodnicy sekcji Wyścigów Drogowych wśród nich Gilbert Munsch, XevierRetat, Laurent Ross, Wojciech Topolski, Jarosław Leżak i Marek Nyga. W młodzikach tytułami Mistrza Polski mogli pochwalić się Błażej Leśków i Maciej Krzos. Początek lat dwutysięcznych to intensywne działania sekcji samochodowej. Wyróżniający się zawodnicy tej sekcji to: Grzegorz Dobosz, Jarosław Gieras, Bartosz Herban, Grzegorz Sielicki, Marcin Wolski, Marek Wolski. Obecnie AMK prowadzi sekcję trialową, którą reprezentują: Tadeusz Góralczyk, Zbigniew Kałuża, Mariusz Sobczyk, Wojciech Biel, Tomasz Lewandowski, Błażej Leśków i Paweł Leśków, sekcję supermoto, w której najlepsze wyniki osiąga Paweł Leśków, oraz pozostali zawodnicy: Błażej Leśków, Bartłomiej Chudoba, Wojciech Zawidzki, sekcję wyścigów motocyklowych, którą reprezentują: Ireneusz Sikora, Jerzy Berger, Wojciech Majewski, sekcję samochodową: Marcin i Marek Wolscy, Grzegorz i Krzysztof Sieliccy, Łukasz Mrozek, Marcin Puto, Mateusz Wanczura, Michał Mazurek, Gabriel Chamera.

        Oprócz sportu wyczynowego Auto Moto Klub Gliwice zasłynął z organizacji wielu imprez masowych takich jak „Turniej Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym”, „Spartakiada Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej”, „ Bieg Pokoju”. Organizowane były Konkursowe Jazdy Samochodem i Konkurs „Dżentelmen Jezdni”. Przy AMK działały przez lata : Koło Caravaningu „GLOB”, Koło Pojazdów Zabytkowych oraz sekcja Ratowników Drogowych.